Jak stará jsou vaše rizika?
Pamatujete si ještě, když se objevila zranitelnost Heartbleed a ohrozila vaši organizaci? Nyní mohou mít za následek podobné ohrožení technologie od společností Huawei a ZTE. V obou případech se jednalo o rizika, a proto je nasnadě otázka, jak se s nimi vypořádává vaše analýza rizik. Dokáže nově identifikovanou hrozbu reflektovat a v zítřejším reportu uvidíte o kolik rizikovější je nedostupnost nebo odposlech vámi spravované infrastruktury? Nikoliv? Pak vaše analýza rizik rozhodně není dostatečně flexibilní.
V souvislosti s kampaní ohrožených technologií Huawei se na nás obrátil jeden z našich dlouholetých zákazníků. Během krátké doby měl zohlednit tuto hrozbu v jím prováděné analýze rizik. Požadavkem zákazníka bylo vyhovět úřadu a zároveň zjistit, zda tuto hrozbu musí ve srovnání s ostatními hrozbami řešit prioritně či nikoliv. Naši konzultanti nejprve analyzovali stávající způsob řízení informačních rizik a hrozbu v něm zohlednili. Také se však zaměřili na slabá místa celého procesu, jako např. pravidelné aktualizace seznamů aktiv, chybějící vazby mezi jednotlivými aktivy, a definice odpovědností jednotlivých uživatelů v rámci procesu řízení rizik. Prvním klíčovým poznatkem pro zákazníka byl výstup z analýzy rizik, ze kterého usoudil, že aktuální hrozba v celém kontextu organizace nepatří k nejzávažnějším a může být vyřešena s časovým odstupem. Druhým důležitým poznatkem pak bylo naše doporučení pro zavedení integrovaného systému pro řízení GRC (tzv. Governance, Risk, Compliance), který by odstranil slabá místa v procesu řízení rizik a umožnil flexibilně reagovat na nově vzniklá rizika. V průběhu půl roku jsme u zákazníka tuto novou technologii zavedli a celý proces řízení rizik do něj integrovali. U zákazníka se nový přístup k řízení rizik natolik zalíbil, že se rozhodl GRC nástroj rozšířit i pro oblast auditu a souladu s GDPR.
GRC se ukázal jako vhodný nástroj nejen pro pokrytí procesů řízení informačních aktiv a rizik, nýbrž i dalších činností spojených s řízením organizace. Společnost díky jeho používání sdílí a využívá v něm uložené informace napříč odděleními. Informace jsou pravidelně aktualizovány, což vede k zefektivnění všech činností ve společnosti a, ve svém důsledku, šetří náklady.